Чи може сільгосппідприємство самостійного визначити нормативну грошову оцінку сільгоспугідь за новою методикою?

Спеціально для Республіканської партії «ТРИБУНАЛ», Ірина Діденко, керівник напрямку Земельні відносини  Аналітичного центру громадської спілки «Аграрний союз України»

Протягом попередніх двох років прийнято низку законодавчих і нормативно-правових актів щодо нормативної грошової оцінки (далі – НГО) земельних ділянок, зокрема, п. 11 Прикінцевих положень Закону України від 07.12.2017 р. № 2246-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2018 рік» за державний кошт передбачено проведення у 2018 році загальнонаціональної (всеукраїнської) НГО земель сільськогосподарського призначення.

Вважаю, що самостійно розрахувати НГО можливо, але це не матиме жодних юридичних наслідків для сільгосппідприємства. Поясню, чому.

По-перше, НГО земельних ділянок має проводитися юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою. Так визначено у ст. 18 Закону України від 11.12.2003 р. № 1378-IV «Про оцінку земель». Розробниками документації із землеустрою є:

  • юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
  • фізичні особи – підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

По-друге, підставою для проведення НГО земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування – у разі проведення НГО земель населеного пункту або адміністративно-територіальної одиниці (області, району), а також договір, який укладається юридичними та фізичними особами, що зацікавлені у  проведенні  оцінки  земельних ділянок.

По-третє, технічна документація з НГО має затверджуватися рішенням місцевої ради (для земель населеного пункту) та рішенням районної ради (для земель за межами населеного пункту) (ст. 23 Закону № 1378).

По-четверте, відповідно до Земельного кодексу України інформаційною базою для НГО земель сільськогосподарського призначення, у т. ч. земель під господарськими будівлями і дворами, є відомості Державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), документація із землеустрою.

Останній раз бонітування ґрунтів та економічна оцінка земель проводилась у 80-х роках минулого століття. Отже, без проведення нового туру ґрунтового обстеження, що вплине на показники бонітування ґрунтів і, відповідно, на економічну оцінку земель, говорити про об’єктивність НГО, навіть зважаючи на нову методику складно.